Het belang van goede begeleiding | Leraar van Buiten

 

Het belang van goede begeleiding

Het belang van goede begeleiding

De uitval van nieuwe docenten in het voortgezet onderwijs blijft een grote uitdaging. Nog steeds zien we dat te veel startende docenten het onderwijs verlaten, vaak omdat zij niet of onvoldoende begeleid worden in hun eerste jaren. Bij het zoeken naar een baan in het onderwijs stond begeleiding hoog op mijn lijstje. Waar lette ik op? Wat houdt die begeleiding bij mijn werkgever in? En waarom vind ik goede begeleiding zo waardevol?

Tien maanden geleden ging ik als ‘second-career teacher’ in spe, na een grondige oriëntatie, op zoek naar mijn eerste baan in het voortgezet onderwijs. Ik had veel gelezen over startende docenten die in het diepe werden gegooid en daarom heb ik in elk sollicitatiegesprek uitgebreid gevraagd naar de begeleiding en de ervaring met startende docenten: ‘Heeft deze school ervaring met zij-instromers?’, ‘Hoe gaat mijn begeleiding er hier op school uitzien?’, ‘Hoe zorgt deze school ervoor dat ik achtervang heb?’, ‘Wat organiseert deze school zoal om van elkaar te kunnen leren?’

Keuze voor huidige werkgever

De antwoorden op die vragen speelden een grote rol bij het kiezen van een werkgever. Zo heb ik gesprekken gehad op scholen waar ze nog geen ervaring hadden met zij-instromers en ook niet goed konden aangeven op welke manier ze begeleiding kunnen aanbieden.

In het gesprek bij mijn huidige werkgever werd snel duidelijk dat zij wél (positieve) ervaringen hebben met zij-instromers en dat hier begeleiding bij wordt georganiseerd. Mijn gesprekspartner vertelde verder dat de uitval van startende docenten de school aan het hart gaat en dat ze inzien dat goede ondersteuning van groot belang is voor het aantrekken en behouden van nieuwe docenten in de gehele sector. Er werd mij uitgelegd hoe de begeleiding eruitziet en welke plannen er zijn om de begeleiding verder uit te breiden.

Begeleiding

Als zij-instromer in het onderwijs is het fijn om iemand te hebben die je wegwijs maakt in deze nog relatief onbekende omgeving, je ondersteunt en je helpt bij je ontwikkeling. Op veel scholen krijg je daarom een werkplekbegeleider toegewezen. Dit is een ervaren docent die meestal hetzelfde vak geeft. Mijn werkplekbegeleider en ik gaan wekelijks in gesprek om alles waar ik tegenaanloop te bespreken en terug te kijken op de afgelopen dagen. Daarnaast bezoekt ze regelmatig mijn lessen, waarna we de les uitvoerig evalueren. Ik krijg zo veel handvatten toegereikt die helpen om mezelf verder te kunnen ontwikkelen als docent.

Naast de persoonlijke begeleiding worden ook intervisiebijeenkomsten georganiseerd. Dit zijn bijeenkomsten met alle nieuwe docenten op school, waar ervaringen worden uitgewisseld. Hierbij helpen de collega’s elkaar door samen na te denken over bepaalde situaties. Ik leer van hoe anderen zouden omgaan met mijn obstakels en tegelijkertijd denk ik na over hoe ik de uitdagingen van anderen zou aanvliegen. De intervisie wordt in goede banen geleid door twee ervaren docenten, bijvoorbeeld door casussen te verzamelen of te bedenken en sturing geven. Naast dat we veel van elkaar kunnen leren, laten deze bijeenkomsten mij ook inzien dat ik niet de enige ben die tegen dingen aanloopt. Hoewel dit vanzelfsprekend lijkt, is dit inzicht toch vaak geruststellend én is het fijn om bij deze intervisiebijeenkomsten niet alleen mezelf, maar ook anderen te helpen bij hun ontwikkeling.

In de afgelopen maanden heb ik ervaren hoe waardevol goede begeleiding voor startende docenten is. Overweeg je de overstap naar het onderwijs, zorg dan dat je hier goede afspraken over maakt. Het biedt de steun die je nodig hebt om je eerste stappen in het onderwijs te zetten en het helpt je te groeien als docent. Een goed begin van jouw nieuwe carrière is immers het halve werk!