'Mevrouw, mag ik eerder weg?'
Karin Westerbeek was fulltime adviseur van de Onderwijsraad. Nu combineert ze deze baan met haar rol als docent Nederlands. Haar ervaring als zij-instromer heeft zij gebundeld in het boek: “Mevrouw, mag ik eerder weg?”
‘Ik heb me lang bewogen in de schil rondom het onderwijs, maar ik stond niet voor de klas. Vooral in coronatijd knaagde het aan me dat ik thuis achter de computer zat terwijl er een schreeuwend tekort is aan mensen die voor de klas staan. Ik wilde weten hoe het is om dat te doen. Zo zou mijn maatschappelijke impact groter zijn, dacht ik.
Daar kwam bij dat ik de puberteit van mijn kinderen een lollige tijd vind. Ik wil graag bij jeugd en jongeren betrokken blijven, ook als mijn kinderen straks de deur uitgaan. Samen met een vriendin heb ik de online informatiebijeenkomst van Leraar van Buiten gevolgd. Daarna heb ik gezocht naar een opleiding die ik kon volgen en een school die me wilde benoemen.
Hoe ik de praktijk heb ervaren? Het is moeilijker dan ik in eerste instantie had bedacht, maar ook veel leuker. Ik ben blij met mijn keus. Ik had al veel lessen gegeven aan leraren en presentaties verzorgd, en dacht: presenteren en lesgeven kan ik vast wel. Maar het is totaal anders of je voor een groep staat die bewust naar je toe is gekomen om naar je te luisteren of dat er 26 brugklassers tegenover je zitten die uitstralen: we móeten hier zitten, hoe komen we de tijd door? Ik heb ervaren hoe belangrijk goede begeleiding voor een zij-instromer is. Momenteel heb ik veel aan mijn buddy’s op school. Die mij ondersteunen en wegwijs maken.
Het onderwijs blijft voor mij de mooiste stap die ik kon zetten. Voor nieuwe zij-instromers heb ik nog de volgende tips: geef jezelf tijd. Het groeien in de rol van docent vergt geduld. Soms kan het zwaar zijn, maar er komen altijd weer tijden dat het beter gaat. Zorg voor een goede ondersteuning en maak gebruik van de begeleiding die wordt aangeboden.’