Reflectie op het schooljaar | Leraar van Buiten

 

Reflectie op het schooljaar

Op het moment van schrijven is het begin juli. En dat kan maar één ding betekenen: het jaar is bijna weer voorbij. Want ja, voor docenten loopt een jaar niet van januari tot december, maar van augustus tot juli.

Het is ook weer het moment om terug te blikken op mijn 3e jaar als docent. En ik kan met recht zeggen dat ik een topjaar heb gehad. Hoe dat komt? Ik denk vooral omdat ik dit jaar het gevoel heb gehad dat alles liep zoals ik het wil. Daarmee bedoel ik niet dat ik geen tegenslagen of uitdagingen heb gehad. Je komt als docent altijd voor verrassingen te staan. Het is meer zo dat je door ervaring merkt dat je vindingrijker wordt, sneller problemen oplost, je niet meer zo snel in paniek raakt als het niet zo lekker loopt, en dingen rustiger analyseert. Je voelt dat je alles meer in de hand hebt. Je durft meer dan eens een andere aanpak te introduceren, of het nu gaat om klassenmanagement of je manier van lesgeven. Met andere woorden, de ‘gereedschapskist’ waaruit je als docent hulpmiddelen kunt pakken wordt meer en meer gevuld.

Deze groei straal je ook uit naar je collega’s en leerlingen. Pubers kunnen als geen ander jou ‘lezen’ en merken dat je rustiger, voorspelbaarder en meer benaderbaar bent. Maar ze weten ook dat je consequent bent en er niet met je te sollen valt. Dit komt de relatie tussen jou en de leerlingen zeer ten goede. Als ik terugblik op het afgelopen jaar, maar ook de andere jaren, kan ik bijna niet geloven wat voor enorme groei ik heb doorgemaakt. Dus naar alle nieuwe docenten: geloof me, je wordt steeds een stukje beter in je werk. Elke dag weer.

Deze periode van het jaar is om het schooljaar af te ronden. De laatste toetsen, schooluitjes, inhaaldagen en opruimen. Maar ook de voorbereiding voor het volgende schooljaar zijn in volle gang. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in. Ook omdat ik volgend jaar mentor wordt van een derde klas!

Deze en volgende week ben ik met een aantal leerlingen nog wat toetsen aan het afronden. Toen ik met een jongen een werkstuk had afgemaakt, had ik na afloop nog een gesprek over zijn resultaten. Hij vertelde me dat hij misschien blijft zitten omdat zijn cijfers niet al te best zijn. Hij zei: ‘Maar ik hoop heel erg dat ik over ga, omdat ik u dan volgend jaar als mentor krijg. Dat lijkt me echt hartstikke gaaf.’ Zulke momenten zorgen ervoor dat ik nog meer zin heb om er ook volgend schooljaar weer een topjaar van te maken!